SOK stiftelsen

Efter arton år vid Kungliga baletten väljer Jörgen Stövind att ställa dansskorna på hyllan. Förhoppningen är att istället att kunna omskola sig till möbelsnickare. Med SOKstiftelsen i ryggen kan det bli verklighet redan till hösten. Vi stämmer möte på Dansmuseet i Stockholm, själva sinnebilden för scenkonstens flyktiga förflutna, med forna legender i vackra fotografier ovanför oss i bistro Rolf de Maré.

Efter arton år på Kungliga operan är det snart dags för Jörgen Stövind, 36, att också formulera sin danskarriär i imperfekt. För mitt i livet väljer han nu att byta yrkesbana, fem år innan den egentliga danspensionen vid 41. Detta tack vare SOKstiftelsen, scenkonstens omställnings- och karriärväxlingsstiftelse, som hjälper vissa konstnärliga yrkesgrupper som har (eller är) anställda vid statligt finansierade institutioner att växla spår vid ännu unga år.

För Jörgen Stövinds del hägrar förhoppningsvis en möbelsnickarutbildning på Kungsholmen till hösten. Men ännu vet han inte om han kommer in. Och gör han väl det tror han att det krävs ytterligare tre års högskoleutbildning om man ska ha en chans i branschen.

 

 

Det är en frihetskänsla att fatta det här beslutet själv.

Att han väljer att gå redan nu är ändå ett välgrundat och aktivt beslut.

– Jag hade säkert kunnat fortsätta dansa några säsonger till, Men om du ska ge något nytt en ärlig chans, så är det bättre att gå förr än senare. Med SOKstiftelsen är det ekonomiskt möjligt redan efter 35, en chans jag ville utnyttja.

Att föregå snarare än föregås ser han också som en fördel. Det vill säga, att lämna scenen innan den verkliga sortin.

– Det är en frihetskänsla att fatta det här beslutet själv.

Varför det just är finsnickaryrket som lockar har han svårt att sätta fingret på, men han tror sig vara ganska praktiskt lagd. Att det har med uppväxten på familjegården Stövind utanför Oslo i Norge att göra förnekar han. Men att morfadern var snickare kan möjligen ha spelat in.

– Jag är sugen på att lära mig bygga saker. Jag är också ganska petig och detaljorienterad. Om det sedan blir möbler och finsnickeri eller större grejer vet jag inte.

Om karriärsväxlingen kommer att innebära en identitetskris för honom tycker han är för tidigt att sia om.

– Det vet man nog inte förrän man väl är där. Men det är klart att du alltid kommer vara dansaren, även när du är 65.

Än så länge är han tillsvidareanställd på Operan dit han kom direkt efter Svenska balettskolan, men han har ansökt om tjänstledighet för studier. Kommer han inte in på utbildningen så dras den in. Kommer han in så får han säga upp sig. Det är ett av villkoren från SOKstiftelsens sida. Någon plan B för framtiden har han däremot inte.

– Jag är jättedålig på Plan B! Men jag har gått igenom ett helt register av yrkesscenarion. Om jag inte hade dansat så hade jag kanske velat bli polis, idrottslärare eller fysioterapeut. Jag har till och med tänkt på prästyrket, men att bygga saker är ändå det som attraherar mig mest.

Vad kommer du att sakna allra mest med dansen?

Att stå på scenen, den där magin och adrenalinet man får av det. Visst är det kul att träna också, men ju äldre man blir, ju ondare gör det och du får inte lika bra resultat som när du var yngre. Men känslan av att stå på scenen är fortfarande likadan.

Hur kommer du att se tillbaka på alla åren vid Operan?

Jag är jätteglad för dem. Det är inte alla förunnat att kunna jobba med dans i arton år och dessutom ha kunnat leva på det. Det ska man vara tacksam för.

Och hur ser du på framtiden?

Att byta karriär är något jag har tänkt på i två år, så jag försöker bara avsluta dansen nu. Vad som kommer efter det? Kan jag få återkomma till den frågan!

Om Jörgen Stövind

Född: I Norge 30/8 1980

Familj: Greta von Rosen Stövind och tvillingdöttrar (9 år).

Utbildning: Den Norska Operas Balettskola och Kungliga Svenska Balettskolan

Arbete: Anställd vid Kungliga Baletten sedan 1999

Roller i urval: Petter i ”Nötknäpparen” (Isberg), Mandolinsolot i ”Romeo & Julia” (MacMillan), Peter i ”Julia & Romeo” (Ek), Pauluccio i ”Ponte Molle” (Bournonville), Sancho Panza i ”Don Quiote” (Nurejev), Tre förrädare i ”Tristan” (Pastor), Second Detail (Forsythe), ”Peaux” (Jonsson), ”Våroffer” (dos Santos) samt verk av Duato, Kvarnström, Kylian, Ek, Maillot, Ashton, Cramér, Neumeier, Rushton m fl.

Text: Ylva Lagercrantz  Foto: Michael Melanson

Uppdatering september 2017:

Jörgen kom in på den skola han sökte och har under hösten 2017 påbörjat sin karriärväxling.

bild

Efter 18 år på Operan har Jörgen Stövind bestämt sig.